Betaald parkeren, dus inzetten op autodelen!


16 oktober 2014

Voorzitter,

Auto’s doen een enorm beslag op de openbare ruimte. Waar vroeger kinderen op straat konden spelen, staat nu blik. Waar bomen hadden kunnen staat, staan nu onze auto’s. Auto’s zorgen verder voor enorme luchtvervuiling en voor geluidsoverlast. We lijken verslaafd aan onze automobiliteit. De Partij voor de Dieren is dan ook blij met het voorstel om in Leiden betaald te gaan parkeren.

We voorzien dat Leidenaren hierdoor hun 2e, 3e of misschien zelfs hun 1e auto gaan wegdoen en meer gebruik gaan maken van Openbaar vervoer of de fiets. Soms kom je echter niet om de auto heen. We voorzien daarom ook een verdere groei van deelauto’s. Het aantal deelauto’s groeit momenteel met meer dan 100% per jaar. Ook in Leiden zijn er steeds meer autodelers, onderling, of verbonden aan een auto-deelorganisatie.

Momenteel zijn er voor deelauto-organisaties erg veel belemmeringen om vergunning te kunnen krijgen voor een autostandplaats. We zijn dan ook blij dat het college in de commissie een toezegging heeft gedaan om ook autodelers tegemoet te komen met het aanvragen van een vergunning en tevens voor autodeelorganisaties het vergunningsverleningsproces en andere rompslomp te vereenvoudigen.

Wel heb ik zorg over het waterbedeffect dat mogelijk ontstaat naar buurgemeenten, met name Oegstgeest. Als Leidenaren uit de Raadsherenbuurt of Vogelwijk, of hun bezoekers hun auto net over de Warmonderweg gaan parkeren, is Oegstgeest boos en Leiden in last. Graag hoor ik van de wethouder hoe hij dit communicatief zorgvuldig gaat regelen, ook naar de inwoners van de buurgemeenten.

De Partij voor de Dieren is onverkort voor het voorstel voor parkeren in de schilwijken. We zijn ook de enige partij die geen motie indient om het plan te repareren of af af te zwakken. We willen zels verder gaan dan het college. Wat ons betreft breidt Leiden de parkeerregeling uit naar alle wijken, dus ook de buitenwijken. Ook daar spelen kinderen en is er behoefte aan groen. Ook de vergunning voor een 2e, of volgende auto moet in onze ogen duurder worden. Echter, moties hierover laat ik achterwege, omdat in de commissie bleek dat hiervoor geen draagvlak bestaat.

Interessant voor jou

De gemeente hoeft niet marktconform te zijn

Lees verder

Algemene Beschouwingen Begroting 2015

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer