Bijdrage raad kunst­gras­velden, Tuin van Noord ea


18 september 2014

SV 11 Kunstgrasvelden
Leiden is een van de minst groene gemeenten in Nederland. Dit betekent dat wij in Leiden niet alleen heel zuinig moeten zijn op ons resterend groen, maar ook dat we actief nieuw groen moeten creëren. wij willen het oude kunstgras niet door nieuw plastic vervangen, maar door echt gras. Door echt groen! Daarom stemmen wij tegen het voorstel. Geen gemeentegeld naar de plastificering van groen.

Bijdrage 14 Tuin van Noord
Wij waren altijd tegen het fietspad vanwege de versplintering van het groen. Nu het plan is afgezwakt tot een voetpad, kunnen we hiermee instemmen. In onze visie moet het groen op loop- of fietsafstand zijn van elk huishouden. Groene gebieden hoeven ook geen groene bunkers te zijn waar geen mens mag komen. Juist in een verstedelijkte omgeving zoals de Slaagwijk zien we een voetpad graag aangelegd worden, mits dit niet ten koste gaat van het gevoel van veiligheid en er geen extra overlast door ontstaat.

Bijdrage 16 Laadpalen
De Partij voor de Dieren is voorstander van een goed openbaar vervoer en vooral van verplaatsingen per fiets. Wij zijn dus voor het verminderen van het aantal auto’s op de weg. Soms kun je echter niet om de auto heen. Het autogebruik kan worden wel teruggedrongen door autodelen. Elektrisch rijden zien wij als eerste stap naar een verdere verduurzaming van het autoverkeer.

De Partij voor de Dieren heeft altijd een lange termijnperspectief. Gaat Leiden in, pakweg, 2050 elektrisch rijden? Staan er dan duizenden of zelfs tienduizenden laadpalen in de openbare ruimte? Dat zien wij niet zo zitten. Waarschijnlijk ligt de toekomst eerder bij de waterstofauto.

Ik zou dan ook aan het college willen vragen om, parallel aan het elektrisch spoor, ook het waterstoftraject te verkennen bij de verdere visie-ontwikkeling op duurzaam vervoer. Graag een reactie van het college hierop.

Elektrisch rijden moet gestimuleerd worden. Voorlopig gaat het opladen nog via een elektriciteitskabel. Het meest logisch is dan ook een stekker vanuit het eigen huis, zodat mensen, met hun hopelijk eigen duurzaam opgewerkte stroom.

Een kabeltje uit het eigen huis, zoals mensen ook hun auto stofzuigen.

Het zal waarschijnlijk een tijdelijke situatie worden, in de toekomst ligt elektrisch laden via inductie, via zonnepanelen op het dak van de auto, of via het asfalt van de weg. Als eerste stap ondersteunen wij dan ook van harte dit raadsvoorstel.

Wel zien wij meer in vergunningsmodel dan in het concessiemodel

Ook dienen we met GL, D66 en PvdA een motie in kabels over de openbare weg toe te staan.

SV 17 Hulp bij het Huishouden (HbH)
Bij beoordeling van dit voorstel heeft onze fractie op de volgende punten getoetst:

  • Keuzevrijheid voor de klant
  • Eigen verantwoordelijkheid en eigen kracht als uitgangspunt
  • Toegankelijke en kwalitatief goede zorg
  • Duurzame uitvoering

Wij zijn tevreden met de toezegging van de wethouder omtrent de wijze en tijdstip van evaluatie van het Leids Regio Model en kijken uit naar het toegezegde evalautievoorstel.

Duurzaamheid bij selectie van aanbieders en uitvoering van HbH is erg belangrijk voor onze fractie. In de terugkoppeling van de cie-vergadering staat genoemd dat duurzaamheid bij de volgende ronde van bestuurlijk contracteren een aandachtspunt is. Als de wethouder daarbij bedoeld dat zij duurzaamheid in de overeenkomsten rond bestuurlijk contracteren als hard criterium zijn wij daarmee tevreden
Onder voorbehoud van voorgenoemd punt wat betreft duurzaamheid, stemmen wij VOOR het voorstel.

Interessant voor jou

Bijdrage Jaarstukken 2013

Lees verder

De gemeente hoeft niet marktconform te zijn

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer