Duurzaam voedsel

Alleen een gezonde landbouw levert duurzaam voedsel

De productie en consumptie van dierlijke eiwitten als vlees, vis en zuivel veroorzaken grootschalig dierenleed, kosten te veel energie, verbruiken te veel zoet water en grond en veroorzaken veel broeikasgassen. De Partij voor de Dieren wil daarom dat het voor de inwoners van Leiden makkelijker wordt om vlees, vis en zuivel te laten staan. Gezond voedsel is gif- en gentechvrij, regionaal, wordt geproduceerd met respect voor dieren en natuur en levert de boer een eerlijk inkomen op.

• Plantaardige voeding

De Partij voor de Dieren is van mening dat een meer plantaardig voedingspatroon gestimuleerd moet worden. Naast het feit dat vlees en zuivel geen diervriendelijke producten zijn, vormen dierlijke producten het meest milieubelastende onderdeel van ons voedselpakket. Daarom vinden wij dat deze ontmoedigd dienen te worden.

• Stimuleren biologische en gezonde voeding

Wij zijn ervan overtuigd dat meer lokale, biologische en gezonde voeding zou bijdragen aan de gezondheid van de Leidenaren en dat het de duurzaamheid van ons voedsel bevordert.

Duurzaam voedsel

Wat we hebben bereikt

• Geen paling op recepties

In Nederland is de palingstand sinds 1950 met 95% is teruggelopen en wordt de paling wereldwijd bedreigd. Om die reden is paling van de menukaart in de Tweede Kamer en verschillende andere overheden gehaald. Vanaf 2010 is dit ook het geval in de gemeente Leiden, dankzij een motie van de Partij voor de Dieren. Er wordt geen paling meer aangeboden bij maaltijden en recepties die worden aangeboden door de gemeente, bij het visinkoopbeleid wordt gelet op de visgids van het WNF en Stichting De Noordzee en de inkoop van overige duurzame producten worden bevorderd.

• Drie vegetarische dagen in de bedrijfskantine van de gemeente Leiden

De Partij voor de Dieren heeft gemeente Leiden overtuigd dat het van belang is om een goed voorbeeld te geven ten aanzien van gezonde voeding. Daarom worden er, sinds 2013, minimaal 3 vegetarische dagen per jaar georganiseerd in de bedrijfskantine van de gemeente.