Leids college bezuinigt op alles behalve asfalt: algemene beschou­wingen 2012


7 juni 2012

Bijdrage Algemene Beschouwingen Perspectiefnota 2013-2016

Voorzitter,

Allereerst mijn dank voor het feit dat ik als eerste mijn algemene beschouwing mag uitspreken.

Minder blij ben ik echter met de perspectiefnota zoals die voor ons ligt. Met als alibi van door het Rijk opgelegde bezuinigingen en de economische recessie wordt veel meer bezuinigd dan wat ons lief is.

Ik noem de 9 miljoen bezuinigingen op welzijn. Afschaffen van het jeugddorp, sluiten van Zwembad De Vliet, sluiten van een of meer wijkbibliotheken, afschaffen van de autoloze zondag, bezuinigingen op vrijwilligerswerk, afbouwen ID en WiW-banen. enz. Enz.

Ook Het Koetshuis in de Leidse Hout wordt gesloten. Wij zien op zich de logica daarvan wel in, omdat de natuur zelf ook wordt afgeschaft.

Het enige waarop niet bezuinigd wordt is de Bereikbaarheid, althans, die van de auto.
Door te bezuinigen op allerlei waardevolle zaken schraapt het college 100 miljoen bij elkaar voor 2 overbodige parkeergarages, 46 miljoen als bijdrage aan de Rijnlandroute, met verwoestende gevolgen voor de zeer rijke weidevogelgebieden direct om Leiden heen. De Stevenshofbibliotheek wordt mogelijk gesloten, maar de wijk krijgt er wel een fijne snelweg voor terug.

Voorzitter, ik kan deze perspectiefnota niet duurzaam noemen. Hij ruikt niet naar natuur, niet naar schone lucht, niet naar schoon water, niet naar schone handen, maar vooral naar benzine en asfalt.

Collegepartijen SP en D66 hebben verkiezingsbeloftes gebroken. De eerste openlijk, de ander besmuikt. Nog maar een half jaar geleden verkondigde de grootste fractie in deze raad dat de Oostvlietpolder blijvende bescherming verdient!

In onze visie is het aanleggen van nieuwe wegen niet meer dan het bestrijden van de gevolgen, en niet het aanpakken van de oorzaken. Een leuk filmpje op de satirische website De Speld zegt het duidelijk: de oorzaak van de files is vermoedelijk het teveel aan auto’s. Dus moeten we de automobiliteit aanpakken ipv deze te faciliteren door nog meer wegen en nog meer parkeerplaatsen. Dat jaagt mensen uit het openbaar vervoer. Ze gaan verder en vaker met de auto.

De weg is op lange termijn ook niet nodig. In 2050 is de olie op. In de aanloop daar naartoe zal de schaarste leiden tot onbetaalbare benzineprijzen. Binnen afzienbare tijd zal de nog steeds dalende bevolkingsgroei omslaan in krimp. Al eerder zal het effect van de vergrijzing merkbaar zijn: minder mensen op de weg, dus minder wegen nodig.

Als het ooit gold, dan is nu wel; Think Global, act local.
In onze visie betekent dit:

  • Inkoop van biologische en streekproducten
  • Lokale productie en consumptie
  • Regionalisering van werk. Mensen die werken waar ze wonen en wonen waar ze werken.

Allemaal zaken die de gemeente krachtig kan bevorderen, zeker ook met het eigen inkoopbeleid, en ook in de eigen kantine. Daar wordt wel erg veel plastic gebruikt, en uiteindelijk komt dat allemaal in het milieu terecht.

Ook fietsen moet krachtig bevorderd blijven. We zijn blij met de toekomstige fietsenstalling onder de V&D maar hebben zorg over de beëindiging van het gratis parkeren in de fietsenstalling aan de zeezijde van het station. We voorzien namelijk een nog grotere chaos in de fietsenstalling aan de andere kant van het station. We vragen aan de wethouder om hier een plan voor te maken en werk te maken van het free-riders gedrag: je fiets daar weken lang laten staan of zelfs nooit meer ophalen.

Het Glazen Huis heeft laten zien dat Leiden perfect bereikbaar is per trein. als de stad maar aantrekkelijk is, bijvoorbeeld door een interessant winkel- en cultuuraanbod.

We zien wel een tendens dat steeds meer evenementen in parken als De Leidse Hout worden gehouden. Maar met barbecuezones en concerten verwordt een park tot een evenemententerrein, een soort groen decor voor menselijke activiteiten, geen plaats van rust en natuurbeleving. Natuur heeft een eigen waarde, en die moet worden gerespecteerd, niet geconsumeerd.

Ons klimaat wordt warmer en natter. Er komen meer en heviger regenbuien. In Leiden is het percentage verhard oppervlak de laatste decennia alleen maar toegenomen.

Juist in de Kooi, door zijn lage ligging, komen de gevolgen van die klimaatveranderingen hard aan. De komende jaren is er 16,8 miljoen op de begroting over. Deze gelden zijn deels gereserveerd voor de opvang van wateroverlast. Plotselinge tegenvallers mogen echter niet leiden tot schrappen van deze maatregelen. We hadden al jaren geleden moeten inzetten op gescheiden rioolsystemen, groene daken, doorlaatbare tegels en natuurvriendelijke tuinen om een deel van de wateroverlast direct op te vangen in alle wijken van Leiden.

Voorzitter,

Het college kiest niet voor een tunnel onder Zuid-West, maar een tunnel onder diezelfde Kooi kan blijkbaar weer wel. De Ringweg Oost: een tunnel die niemand echt wil en waarvan iedereen eigenlijk wel weet dat die niet kan. Er staan vele bezuinigingen voor de deur. Vele daarvan raken de mensen diep. Leuke, maar ook nodige zaken verdwijnen. Veel bezuinigingen kunnen worden teruggedraaid door slechts deze ene post te schrappen. Dat is toch niet te veel gevraagd.

Het college staat voor een fundamentele keuze: of het zal de geschiedenis ingaan als het zoveelste asfaltcollege, of het maakt echt werk van het woord duurzaamheid uit haar coalitieakkoord.

Ik dank u voor uw aandacht.

Interessant voor jou

Stadslandbouw in leegstaande kantoren

Lees verder

Bijdrage Perspectiefnota 2013-2016

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer