Motie: Fossiel­vrije reclame


13 juni 2024

De raad van de gemeente Leiden, bijeen in de vergadering van 13 juni 2024,

Constaterende dat

  • Het burgerberaad adviseert om toe te werken naar buiten reclame die past bij de kernwaarden van de energietransitie;
  • Er ook lopende reclamecontracten zijn die ruim voor eind 2035 aflopen: één verloopt eind 2024 en één in 2026;
  • Het college aangeeft pas vanaf 2035 reclamecontracten te willen herzien;

Overwegende dat

  • Leiden de ambitie heeft om in 2050 een klimaatneutrale stad te zijn. Het advies van het burgerberaad om reclame meer in lijn te brengen met de geest van de energietransitie, past daarbij.
  • Een afwachtende houding (zoals pas in 2035 reclamecontracten herzien, terwijl er ook mogelijkheden zijn om dit eerder te doen) past niet bij de ambitie om Leiden in 2050 klimaatneutraal te maken.
  • De raad al eerder te kennen heeft gegeven fossiele reclames te willen afbouwen;
  • Er in 2023 een onderzoek gepubliceerd is waaruit blijkt dat gemeenten juridische mogelijkheden hebben om bepaalde vormen van reclame te beperken;

Verzoekt het college

  • Ook het advies van het burgerberaad over het herzien van reclamecontracten, nader te onderzoeken;
  • De uitkomsten van dit onderzoek te betrekken bij het aangaan van nieuwe contracten na de expiratiedatum van de huidige contracten;
  • De raad hierover te informeren.

Toelichting:

Het burgerberaad adviseert om toe te werken naar reclamecontracten die in de geest zijn van de energietransitie (advies 1.2). Het college geeft pas in 2035/2039 de reclamecontracten te kunnen aanpassen. Uit antwoorden op technische vragen bij de Kaderbrief 2023-2027 blijkt dat dit niet klopt. In deze antwoorden stond namelijk het volgende overzicht van reclame exploitanten, de contractduur en expiratiedatum van dat contract.

Uit de antwoorden blijkt dus dat er verschillende contracten met aanbieders van buitenreclame zijn, met verschillende looptijden en expiratiedata. Er zijn twee contracten waarvan de expiratiedatum ruim voor 2035 is gesteld. Er lijkt dus ook voor 2035/2039 ruimte te zijn voor de aanpassing van reclamecontracten en die meer in de geest van de energietransitie te brengen.


Status

Aangenomen

Voor

Tegen

Lees onze andere moties

Amendement: Ook groene adviezen onderzoeken

Lees verder

Motie: Maak Groene Lopers nog groener

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer