Schrif­te­lijke Vragen: snel volwaardig OV voor de Stevenshof


Indiendatum: 31 jul. 2024

Goed, betrouwbaar en toegankelijk openbaar vervoer is essentieel voor Leiden. Het is duurzaam, het is een aantrekkelijk alternatief voor de auto en het zorgt ervoor dat voorzieningen in de binnenstad bereikbaar zijn voor inwoners in de buitenwijken.

Helaas wordt rond de Stevenshof, een wijk met meer dan 11.000 inwoners, al maanden niet meer gereden volgens de dienstregeling. Vanwege het slecht gerepareerde wegdek (na rioolwerkzaamheden) vond vervoerder Arriva het niet verantwoord om bussen nog rond Stevenshof te laten rijden.

De gemeente heeft vervolgens een nieuwe reparatie laten uitvoeren, maar die beoordeelde Arriva ook als onvoldoende. Het Leidsch Dagblad schreef daarover: ‘Een woordvoerder van de gemeente laat weten deze week een nieuwe testrit te willen maken samen met Arriva om de weg te inspecteren en te noteren waar kleine reparaties wellicht nodig zijn. Niettemin is een complete deklaag nodig om de weg echt glad te maken. Die wordt uiterlijk begin volgend jaar aangebracht.’ [1]

De PvdD, PvdA en PS maken zich zorgen over de bereikbaarheid vanaf en naar de Stevenshof en willen dat er sneller oplossingen komen.

Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stellen de leden Van Schaik (Partij voor de Dieren), Otten (PvdA) en Derogee (PS) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:

  1. Sinds wanneer wordt de dienstregeling van Arriva niet meer gevolgd? Welke bushaltes zijn vervallen?
  2. Heeft Arriva contact opgenomen met de gemeente over de te slechte staat van de weg en aangegeven dat bussen hierdoor niet meer konden rijden? Zo ja, wanneer hoorde het

college dit voor het eerst, hoe verliep dat contact en welke acties zijn er afgesproken?

  1. Over de reparatie direct na de rioolwerkzaamheden:
    1. Waarom is ervoor gekozen om de reparatie na de rioolwerkzaamheden met klinkers uit te voeren?
    2. Is er getest welk effect dit zou kunnen hebben op het openbaar vervoer? Zo ja, wat was de uitslag van deze testen? Zo nee, waarom niet en is het college van plan dit bij toekomstige reparaties wel te doen?
  2. Over de tweede reparatie:
    1. Welke herstelwerkzaamheden zijn er gedaan nadat Arriva aangaf geen bussen meer te kunnen laten rijden rond de Stevenshof?
    2. Hoe kan het gebeuren dat de beoordelingen van de weg door gemeente en Arriva zover uit elkaar liggen?
  3. Wat gaat het college doen om ervoor te zorgen dat de Stevenshof zo snel mogelijk weer kan beschikken over volwaardig OV? Wanneer zou dit gerealiseerd kunnen zijn?
  4. Is het college bereid om, eventueel samen met provincie en Arriva, te kijken welke tussenmaatregelen er mogelijk zijn in afwachting van een definitieve oplossing? Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het rijden met kleinere busjes, instellen van bel-bussen en/of het naar voren halen van de definitieve reparatie? Ziet het college nog andere mogelijkheden?
  5. In december 2024 gaat de ov-concessie over van Arriva naar QBuzz[2]. Wat betekent dit voor het busvervoer in en rond Leiden? Is het college bereid zich ten volle in te zetten voor behoud en uitbreiding van buslijnen, en met name van en naar de buitenwijken?

Ingediend door

Martine van Schaik - Partij voor de Dieren

Martijn Otten - PvdA

Ron Derogee - Partij Sleutelstad


[1] https://www.leidschdagblad.nl/regio/leiden/bussen-arriva-komen-nog-niet-terug-op-stevenshofse-stuiterbaan-vervoerder-vindt-het-wegdek-nog-te-slecht/16795347.html

[2] https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/openbaar-vervoer/zuid-holland-noord-zhn/#:~:text=De%20OV%2Dconcessie%20Zuid%2DHolland,groei%20van%200%2C5%25.